FOLLOWER

25 Mac 2010

Mana yang baik antara tutup mata atau tutup mulut atau na o mei?


Assalamualaikum dan selamat sejahtera, dah agak lama juga tak mengarang guna ayat sendiri... asyik-asyik ambil idea orang lain dan dipanjangkan untuk pengetahuan semua dan juga untuk ingatan sendiri.

Hari ini, ... agak lama juga aye berfikir untuk buat tajuk artikel ni.... cuma peluang sekarang baru ada... Ye lah sejak ada blog ni.... apa saja yang terlintas di depan mata semuanya nak masuk dalam blog... tapi AWAS... harus hati-hati.... supaya tiada hati yang tersinggung.

Apa yang Aye maksudkan adalah berkaitan mulut.  Mulut ada macam-macam mulut, ada mulut tempayan jenis tak boleh simpan rahsia, ada mulut celupar yang suka cakap lepas jer, ada mulut laser yang cakapnya laju semacam laser tak ingat untung nasib semua lepas, ada juga mulut berbau... ini... mungkin sebab tak gosok gigi kot takpun sakit gigi.

Kenapa mesti tutup mulut bila ketawa?  Kerana ikut sunnah Nabi s.a.w. Bahkan Nabi sendiri pun bila ketawa hanya ternampak sebaris gigi yang putih tak pulak sampai berdekah-dekah nak keras perut.

Ada juga sebilangan orang kata dan itu pendapat masing-masing lah kan... baik diam daripada berkata-kata.... maksudnya .... diam itu lebih baik daripada berkata-kata perkara yang tidak berfaedah dan menyusahkan orang.  Itu juga bagus dan aye setuju.

Ada lagi orang suka diam jer... biarlah orang lain nak kata apa.... yang ini kekadang aye pun tidak berapa setuju... sebabnya ada baiknya kita bersuara bagi menjelaskan perkara yang sebenar... jangan sampai orang jual nama kita dan maruah kita dipermainkan.  Berani kerana benar.

Yang sebenarnya, hari ini Aye rasa macam nak tutup mulut.  Tak mau bercakap lagi, ... sebabnya... Aye nak bertapa dalam bilik fail..... buat kerja sorang2 mana nak bercakap plak.... kan... SUSPEN JAP.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

22 Mac 2010

Wanita semuanya ada kelebihan... Namun mengapa masih ada yang kurang

Salam sejahtera,
Just want to share, may it usefull to all of us... just read or see it....

Wanita ini akan mempunyai kekuatan mempesona laki-laki.
Dia dapat mengatasi beban bahkan melebihi laki-laki.
Dia mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri.
Dia mampu tersenyum bahkan saat hatinya menjerit.
Mampu menyanyi saat menangis, menangis saat terharu, bahkan tertawa saat ketakutan.

Dia berkorban demi orang yang dicintainya.
Mampu berdiri melawan ketidakadilan.
Dia tidak menolak kalau melihat yang lebih baik.
Dia menerjunkan dirinya untuk keluarganya. Dia membawa temannya yang sakit untuk berobat.
 
Yang Penting.... Cintanya tanpa syarat
 
Dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang
Dia girang dan bersorak saat melihat kawannya tertawa
Dia begitu bahagia mendengar kelahiran
 
Hatinya begitu sedih mendengar berita sakit dan kematian
Tetapi dia selalu punya kekuatan untuk mengatasi hidup
Dia tahu bahwa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka

Namun....
Hanya ada satu hal yang kurang dari wanita:....
Dia lupa betapa berharganya dia...
~~~~~

18 Mac 2010

Benchmarking Wanita Melayu

Salam sejahtera, semoga kita semua sentiasa berada di bawah lembayung rahmat Ilahi dan dapat meneruskan kehidupan ini dengan penuh kesyukuran dan kebahagiaan.  Jangan keliru dengan tajuk di atas.  Tajuk di atas Aye ambil dari petikan tazkirah oleh Ustazah Kalsom sebentar tadi dan digabungkan dengan diri Aye (wanita melayu.... ewahhh)..  Nak dijadikan cerita...hari ini, kebetulan pula ada Tazkirah di Surau Az-Zahrah PLUiTM dan dalam masa yang sama Aye perlu bawa anak-anak buat check-up kat Klinik Desa Sg. Galah.... mau tak mau terpaksa juga pergi ke klinik sebab dah janji dengan anak-anak dari minggu lepas lagi.  Sesungguhnya kita merancang dan Allah yang menentukan, setiap kejadian telah ditakdirkan perjalanannya pada hari ini... balik dari Klinik terus ke Surau... fikir Aye tazkirah dah nak habis dapat dengar sikit pun jadi lah... bukan apa yang penting nak jumpa ustazah... Alhamdulillah, rupa-rupanya tazkirah baru mula jadi tak banyak yang Aye tertinggal.

Berikut adalah antara petikan tazkirah yang sempat Aye catit dan untuk dikongsi dan ingatan untuk diri yang sering alpa

Benchmarking (Tanda Aras) Mukmin Yang Cemerlang
- untuk menjadi mukmin yang cemerlang menghayati keagungan Allah:-
1.  Apabila disebut nama Allah gementar hatinya
2.  Apabila dibacakan ayat-ayat Al-Quran bertambah imannya

Indicator (Ciri-Ciri) (rujuk Surah Al-Mukminun, ayat 1-11)
1.  Solat yang khusyuk
2.  Menjauhi perkara yang lagha (sia-sia)
3.  Menunaikan Zakat
4.  Menjaga kemaluan
5.  Menjaga amanah
6.  Menepati janji

Halangan/Kekangan Utama
- nafsu - yang menyebabkan individu tidak dapat fokus kepada matlamat hidup sebagai khalifah Allah

Strategik Planning - jangka pendek
1.  Membaca buku - 1 hari 1 tajuk
2.  Menghadiri majlis ilmu - 1 hari 1 kali
3.  Membaca Al-Quran - 1 waktu solat 1 mukasurat
4.  Sedekah - 1 hari $1
5.  Membayar zakat - 1 bulan $30
6.  Mengurangkan masa breakfast/makan kepada 20 minit 1 hari
7.  Solat Jamaah - 1 hari 5 waktu (tidak dapat 5 waktu paling kurang 1 waktu)
8.  Menyuruh berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran - minimum 5
~~~~~~
Gunung yang tinggi tidak boleh menakung air, 
tetapi lembah yang rendah boleh menakung air....

Apa maknanya... nak sambung?  tunggu next entry.... sementara itu fikirkan apa maksudnya...Sekian.
~~~~~

16 Mac 2010

ada apa dengan blog kita

Salam sejahtera
ntah lah... orang lain berblog... kita pun nak buat blog gak
blog orang lain ... citer nya menarik... blog kita... citernya ntah apa2
nak buat entri bukannya susah... cuma perlu kreatif...
macam cik dahlia (cik ke puan?)... ideanya banyak...

tapi apa yang penting nak buat entri yang baik macam cikgu zara ...
perlukan masa dan idea yang bagus.

erk...tadi buat entri nih... tujuannya lain... tapi dah melalut ke lain plak...

Ye lah.... apa yang terasa di hati kekadang kita tak dapat nak luahkan dalam blog....kononnya blog itu kita punya so ikut suka lah kan...
tapi terfikir kah kita ... blog tu beribu-ribu lemon orang baca ... kalo blog kita famous cam blog budak nih....

Dalam berbloging (macam joging plak)... kita pasti suka bila setiap entri kita mendapat komen atau ulasan dari pelawat kita kan... Bukan untuk memuji... tapi Aye memang suka dengan Cikgu nih... seperti bulan jatuh ke riba...

untuk itu dulu entri kali ini... sekadar mengisi kekosongan ruang kosong yang dah beberapa tak terisi...
~~~


12 Mac 2010

Antara beberapa kemudahan dan kesulitan dalam kehidupan

Salam sejahtera,
hanya beberapa hari dan belumpun sampai pun seminggu tak buat entry dalam blog nih... rasa kerinduan yang amat sangat... namun apa kan daya... siap kan kerja dulu deh...

Di sini Aye nak berkongsi mengenai cerita yang diterima dari rakan...  Artikel berkenaan disertakan berserta gambar yang cantik... namun tak dapatlah Aye letakkan semua gambar tu dalam entri ni... nanti penuh dengan gambar plak... Okeh dipendekan cerita, artikel berkenaan 'berbunyi' (kalau dibaca dengan kuat) begini:

*  Mudah untuk menemukan sesuatu di buku telefon... 
Sulit untuk menemukan hati seseorang.
*  Mudah untuk mencari salah orang lain...
Sulit untuk mengaku kesalah diri sendiri.
*   Mudah untuk menyakiti orang yang kita sayangi...
Sulit untuk menyembuhkan luka di hatinya.
*  Mudah untuk melupakan seseorang...
Sulit untuk mengucapkan perpisahan.
*   Mudah untuk mempamerkan kemenangan...
Sulit untuk berjiwa besar dan menerima kekalahan.
*  Mudah untuk bermimpi...
Sulit untuk mencapai impian.
*  Mudah untuk berdoa...
Sulit untuk mendapat rahmat Tuhan (yang ini aye tak berapa pasti).
*  Mudah untuk mengucapkan kata cinta...
Sulit untuk mempamerkan (merealisasikan).
*  Mudah untuk mengkritik orang lain...
Sulit untuk menerima kritikan dan perbaiki diri.
*  Mudah untuk fikir kebaikan...
Sulit untuk melaksanakannya.
last but not least.....
*  Mudah untuk terima tetapi Sulit untuk memberi
~~~~
Mungkin juga semasa e-mail ni diterima dan disebarkan... sahabat Aye tu dalam situasi berbelah bahagi... ntah ye ntah tidak... pandai jer buat telahan sendiri.

9 Mac 2010

Rasa macam dah tepu... mana silapnye

Salam sejahtera,
hari ni atau lebih tepat petang ni... nak buat citer tentang "tepu"

orang selalu kata 'gula tak tepu' atau 'minyak tak tepu'
tau ke apa maksudnya
apa yang aye tau gula atau minyak yang tak tepu tak baik untuk kesihatan
kalau aye salah tolong betulkan yer

pernah tak dengar 'otak dah tepu'
kalau tak pernah dengar, meh (mari) Aye nak citer sikit
jangan marah kalau kurang tepat sebab Aye nak buat istilah sendiri
kalau ada yang setuju dan nak sokong - silakan, jutaan terima kasih
kalau ada yang kurang setuju atau tidak setuju langsung - silakan, Aye tak marah, Aye tak kisah

Otak yang dah tepu
Aye maksudkan ialah otak yang dah tak larak nak fikir
kalau fikir pun masih lagi berlegar dalam isu yang sama walaupun dibangkitkan isu yang lain
macam mana boleh jadi macam ni?
Sebab dah jenuh berfikir, macam-macam dah fikir, sampai satu masa otak pun dah tepu dan dah tak larat nak fikir, dalam otak nih rasa macam penuh dan sarat barat dengan macam-macam arahan, peraturan, keperluan untuk hidup dan macam-macam...

Apa yang penting sekarang jangan sampai 'mati otak'
mati akal tak per lagi ....

itulah citernye... sekian

Ada Yang Lebih Baik Untuk Lelaki dan Wanita


"Tidak ada yang lebih baik bagi seorang lelaki di akhirat kelak selain dari mampu menyelamatkan ibubapa, anak-anak dan isterinya (@ isteri-isteri, jika mampu) dari api neraka"

"Kasih sayang di antara suami isteri itu akan menjemput rahmat Allah dan menghapuskan perasaan khianat terhadap keduanya"

"Pahala jihad boleh diperolehi oleh seseorang isteri dengan melayan baik dan penuh kasih sayang terhadap suaminya yang pulang ke rumah dalam keadaan letih dan lesu"
~~~

6 Mac 2010

Antara Daihatsu Nissan Proton Wira Perodua Kembara dan Proton Saga... Kereta mana jadi pilihan?

(gambar dan tajuk tiada kaitan juga dengan isi cerita)

Isi cerita seakan tiada kaitan dengan tajuk entri
Apa nak kata, sebab nak buat cerita lain

Saja nak cuba refresh balik ingatan
Pernah tak suatu ketika
apabila kita tak dapat siapkan sesuatu tugas atau kerja
Kita akan rasa tension sangat2
Rasa macam nak hempas segala benda atas meja
Sebab... rasa macam dah tak boleh fikir
Nak buat yang mana dulu
Mula lah nak salahkan orang lain
Orang lain kacau kerja kita la
Orang lain tak faham kerja kita la
Orang lain tak sabotaj kita la
semuanya pasal orang lain
habis???
Diri sendiri macam mana
Dari situ kita perlu ambil masa
Duduk seketika berfikir sejenak
Di mana silapnya sampai kerja tak boleh siap



Dah fikir
.... kalau dah fikir
..jumpa lah sebabnya


masih tak jumpa?
fikir lagi...

5 Mac 2010

Cerita tentang beberapa pencarian... bila akal dan hati bersatu

Sesekali bila jemu menguasai diri
Seakan akal tidak berfungsi
Namun akal itu tidak sekali datang
Datangnya bersilih ganti tiada galang
~~~~
poster maalhijrah
Ingat masa sekolah dulu bila tiba perayaan tertentu cikgu akan memberi tajuk lukisan poster berkisar perayaan berkenaan. Sayangnya aye kurang pandai dalam bab lukis melukis. Kesian

rostrum boleh laras di Malaysia
Rostrum adalah tempat penceramah memberi ceramah. Tetapi adakalanya penceramah tidak berada di sisi rostrum sebaliknya berada di tengah-tengah audien… untuk mengelak audien mengantuk… betulkan?

sekolah smrs
SMRS – Sekolah Menengah Raja Shahriman, Beruas, Perak Darul Ridzuan
Aye bersekolah di situ mula dari tahun 1987 (tingkatan 2c2) hingga tahun 1990 (tingkatan 5Sc)

serunding puyu
Belum pernah jumpa dan belum pernah makan lagi. Kalau ada nak cuba jugak rasa
Puyu atau sepat ronggeng pernah jumpa dan pernah makan. Goreng pun sodappp

koleksi baju kurung manik
Ada 2 pasang. Sepasang beli di Butik kat Seri Iskandar dan sepasang lagi beli dari Butik Nep.  Beli secara on-line, pertama kali dalam hidup. 

nur kasih download lizarazak
Nur kasih satu nama yang pernah popular kerana cerita tentang kisah kehidupan seorang wanita bernama nur..dan ceritanya ada sikit di sini
Download adalah muat turun
Lizarazak adalah nama blog yang aye ikut

“suka suka mana" lyrics
Hmmmm…. Tak berapa nak faham macam mana nak buat cerita

bl0g warna warni
Blog aye ada warna dan warni dan rasanya semua blog ada warna kan?

rumah anak yatim hj azmil
Belum pernah dengar lagi dan tak tau kat mana. Ada ke?
Kalau nak cari rumah anak yatim yang lain ada kat sini . Rumah Anak Yatim Bait Al Amin terletak di Parit, Perak.
Kalau cerita tentang Hj Azmil ada kat sini.
~~~~~
catatan kisah sebuah pencarian...

Mengapa sering mengharap... untuk apa

~~~
"Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang lelaki soleh.  Wanita yang jahat adalah lebih keji daripada 1,000 lelaki yang keji"
~~~


4 Mac 2010

Perlindungan apa lagi yang diperlukan? Security or guard

Salam sejahtera. 

Dalam setiap kehidupan sudah pasti sesiapa saja mahukan keselamatan dalam hidupnya.  Macam-macam cara dan kaedah untuk mendapatkan keselamatan.  Aye tak berhasrat nak ulas panjang mengenai kaedah untuk menjaga keselamatan diri kerana itu hak masing-masing dan tak perlu dipertikai.

Di sini Aye ingin kongsikan satu lagi kaedah untuk keselamatan diri.  Percayalah ianya percuma... tak percaya... lihat dan baca seterusnya.

Lindungi Diri dan Keluarga Tanpa Sebarang Kos, Tanpa Pengawal Keselamatan dengan membaca surah-surah berikut:

1.  Surah Faatiha untuk melindungi anda dari kemarahan Allah
2.  Surah Yaseen untuk melindungi anda dari kedahagaan pada hari penghitungan di padang mahsyar
3.  Suratul Waaqi’ah untuk melindungi anda dari kemiskinan dan kelaparan
4.  Surah Mulk untuk melindungi anda dari hukuman/seksaan di alam kubur
5.  Surah Kauthar untuk melindungi anda dari permusuhan dan kebencian manusia
6.  Surah Kaafiroon untuk melindungi anda kekufuran di saat menemui kematian
7.  Surah Ikhlaas untuk melindungi anda dari kepura-puraan manusia
8.  Surah Falaq untuk melindui anda bencana atau malapetaka
9.  Surah Naas untuk melindungi anda dari niat jahat manusia dan jin
~~~~
Catatan Aye:  Perkongsian pengetahuan yang ada juga untuk ingatan buat diri yang selalu alpa.

2 Mac 2010

Ada Apa Dengan Amalan Terbaik (Siri 4)

Selamat Sejahtera.  Selawat dan salam buat baginda Rasulullah, Rasul akhir zaman.

Masih bersempena bulan kelahiran Rasulullah S.A.W.  Berikut adalah beberapa amalan Rasulullah untuk ikutan dan juga ingatan.

31.  Sesiapa yang membaca selawat sebanyak tujuh kali selama tujuh Jumaat berturut-turut, ia bakal mendapat syafaat (pertolongan) daripada baginda SAW.

32. Adakalanya Nabi SAW amat menyukai doa-doa yang ringkas (mudah ) - Abu dawud. Baginda mementingkan kualiti doa itu sendiri dengan sedikit tetapi maknanya yang menyeluruh.

33. Menurut Al-Hafiz Dimyati, sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari.

34. Setelah bersolat Nabi SAW mohon ampun ( astagfirullahalazii m ) tiga kali - Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari.

35. Nabi seorang yang berpsikologi dalam memberi nasihat. Nabi memilih waktu yang sesuai untuk menasihati sahabat supaya mereka tidak bosan (atau tersinggung) - bukhari

36. Ada riwayat yang menyatakan bahawa amalan berselawat 80 kali tiap selepas solat asar pada hari jumaat, insyaALLAH akan dihapuskan dosa-dosa kecil seseorang.

37. Menutup mulut dan rendahkan suara tika bersin. Hadith: Apabila Nabi bersin, beliau letakkan tangan atau pakaiannya dimulut ( kerana dibimbangi terpercik ) - Abu Dawud

38. Jiwa yang gelisah dapat ditenangkan dengan zikir, termasuklah berselawat sekerap yang mungkin kerana ALLAH itu Maha Luas rahmatNya

39. Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadaku sebanyak 100 kali pada hari jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya - Abu Naim.

40. Nabi tidak pernah menolak hadiah. Hadith: nabi selalu terima hadiah & amat menghargainya - Bukhari
~~~
Semoga mendapat manfaat bersama.

Ada apa dengan entri ke 150

***~~~***
Ini baru entri ke 150
Tiada cerita penting sebenarnya, cuma untuk kemaskini blog ini.
Hari ini sekali lagi, dalam masa yang amat dekat 'template' blog ini ditukar kerana tuan punya blog ini kurang puas hati dengan 'template' sebelum ini. 
Besar juga harapan semoga 'template' ini akan dapat bertahan lama, kerana asyik tukar 'template' bila nak siap kerja.
"Sendiri Mau Ingatla"
~~~***~~~

1 Mac 2010

Antara tetris, ayat-ayat cinta dan undang-undang...


Ini antara kisah dalam beberapa kisah berkaitan dengan mungkir pada janji... bukan janji dengan sesiapa tetapi janji kepada diri sendiri.  Biarpun dalam kesukaran menghadapi gelombang yang berkecamuk dalam kepala... namun kekuatan untuk mengukir kisah ini begitu kuat mencengkam dalam diri hingga mampu mengatasi apa saja rintangan (buatan sendiri).


Ini antara beberapa kisah berkaitan dengan 'brick games', novel ayat-ayat cinta dan juga kisah-kisah perundangan yang kadang-kadang ayatnya sukar untuk difahami berbanding novel ayat-ayat cinta mahupun permainan tetris...

Pada tahun ...mungkin dalam tahun 90an, kegilaan dan tarikh kepada permainan brick game terutama tetris begitu kuat... saban hari bermain brick game, pantang ada masa terluang maklumlah masa belum ada komitmen yang kuat yang perlu diberi perhatian.
Sehinggakan ada ketika masa masak nampak tetris dalam periuk... beras dan ikan tersusun macam tetris... basuh kain... sabun dan berus kain juga corak-corak kain terusun macam tetris... gila betul... ntah-ntah lingkaran otak pun tersusun macam tetris jugak... hmmm.... akhirnya kuatkan semangat ... tinggalkan seketika tetris.... hanya apabila dapat peluang untuk sambung pelajaran ... ambil course DPA..

Setelah sekian lama menanggung minat dan harapan akhirnya dapat juga menjejakkan kaki ke menara gading... peluang yang ada digunakan sepenuhnya... untuk semester pertama dapat four flat ... banggakan bercampur baur dengan bimbang, bimbang untuk meneruskan semester berikutnya.... hingga akhirnya berjaya juga menamatkan pengajian... dari situ timbul minta untuk membaca buku-buku ilmiah berbentuk perundangan... biarpun ayatnya kadang-kadang mengelirukan, namun dah minat .. semua boleh ... kan?  Untuk seketika berhenti seketika membaca buku undang-undang, .. beralih arah.. macam Cinta Beralih Arah plak... lebih kurang gitulaa..

Minat membaca novel plak... bila jumpa kawan baru yang suka baca novel... tapi kurang minat dengan novel cinta... mungkin juga kerana zaman cintan-cintun dan berakhir kot... tapi jangan silap... cinta itu masih di hati...Dalam banyak-banyak novel yang dibaca... masih berkesan hingga kini adalah Mentafsir Elergi karya Norhayati Berahim... dan juga Ayat-ayat Cinta... semua orang tahu siapa penulisnya... cuma terlambat sikit sampai kepembacaan Aye..

Namun minat kepada main 'brick game' masih tidak berakhir dan mungkin juga tidak akan berakhir.  Kerana melalui permainan ini aye suka berfikir, macam-macam aye fikir.   

Aye nak kongsi apa yang pernah terlintas dalam fikiran aye semasa bermain game, iaitu berkenaan persahabatan:

  • Suatu masa kita berkawan.  kawan yang sama-sama susah dengan kita... senang pun sama dengan kita.  tak kiralah dia lebih senang atau kita lebih senang.  apa yang penting bila dia susah, kita bantu dan bila kita susah dia tak dapat bantu.  Tak per faham kerana dia juga susah...namun bahagia.

  • Tapi... bila kawan kita tu dah betul2 senang sekarang bila jumpa kita buat tak tau jer, macam tak pernah kenal atau macam baru kenal.

  • Tentu sekali kita akan berpendapat kawan kita semacam dah lupa diri atau tak kenang budi... betul tak?  Silap ... cuba fikirkan dengan mata hati kenapa kawan kita jadi macam tu..sebenarnya berpunca dari kita sendiri... Salah?  atau Tak suka dengan kenyataan tu? Kenapa?

  • Okey ini pendapat  aye. Kemungkinan...puncanya dari kita sendiri, kerana bantuan dan persahabatan kita itu tidak ikhlas ...Tidak ikhlas kerana ALLAH.  Itu sebab di pihak kita. 

  • Kalau di pihak kawan kita tu,... hanya dia yang tahu. Pertama, mungkin ada tingkah laku kita yang dia tak suka dan kita tak tahu... dia segan nak cakap sebab dia hormat kat kita yang telah banyak beri tunjuk ajar pada dia.  Kedua, kerana kita yang sombong dan tak tegur dia sebaliknya mengharapkan dia dulu yang tegur kita...betul tak? wahai sahabat-sahabatku...
~~~~~~~~~~~~~
panjang lebar plak entri ni...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...